
Man kan justere på farver, benlængde, længden på selve sofaen, og hvordan modulerne skal sættes sammen via et rimeligt simpelt program på computeren i forretningen. Det er der både mange, der synes er sjovt og spændende at afprøve.
Sådan fortæller Rasmus Fangel om et nyt designprogram, der er kommet til en meget populær modul-sofa hos My Home Møbler i Odense, hvor han er butikschef. Her er salget af de specialdesignede sofaer er steget med helt op mod 70 procent de seneste tre år.
Muligheden for at være med i designprocessen på den måde er noget, der først de senere år er blevet udbredt blandt møbelkæderne, samtidig er det også noget, vi ser, kunderne ønsker i højere grad, uddyber Rasmus Fangel.
Hos My Home Møbler er udviklingen kommet snigende og startede med sofaer, hvor man selv kan bestemme farven. Siden kom modulsofaerne, hvor man træffer valg om både farve og typen af ben og desuden selv kan sætte elementerne sammen og få møblet til at passe perfekt ind i rummets dimensioner. Til sidst er sofaen med designprogrammet nu kommet på banen.
Vi medskaber mere, end vi tror
Man startede med at forske i forbrugermedbestemmelse i 1962, og i 1980’erne hed det ’elite users’. Det udviklede sig til ’creative consumers’ og ’co-creation’-bølgen i 00’erne, og det er kun vokset siden da, forklarer Ole Storm Jørgensen, der er lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania.
I dag sammensætter vi mange produkter ud fra standardelementer, uden vi egentlig tænker over det. Vi køber jo ikke en ny bil uden at til- og fravælge en lang liste elementer, og vi får på den måde noget, der er vores helt eget, siger Ole Storm Jørgensen og understreger, at medskabelsen kan bidrage til et mere bæredygtigt forbrug:
Der sker bare et eller andet med os, når vi har en idé og får et produkt tilpasset efter den idé. Vi føler, at det er vores helt eget, og det kommer med en identitetsskabende fortælling, der kan blive bæredygtig, fordi det simpelthen er sværere at skille sig af med noget, der også har denne følelsesmæssige værdi med sig.
Vi vil 3D-printe møblerne selv
I fremtiden er det ikke usandsynligt, at forbrugerne vil kunne styre hele designprocessen selv på en skærm, og det er ifølge Ole Storm Jørgensen den ultimative forbrugeroplevelse.
I takt med at 3D-printteknologien udvikler sig, vil man med stor sandsynlighed komme til et sted, hvor man plotter alle sine ønsker ind og bare printer sin drømmesofa – det må være den ultimative medskabelse.
My Home Møbler er en landsdækkende kæde med 22 butikker, der forhandler møbler og interiør til en fornuftig pris. Direkte import fra fabrik, lav husleje, indretning og bemanding, skal give kunderne de bedste priser på kvalitetsmøbler. Læs mere om My Home Møbler.