Skip to main content
10. juli 2024

Nu kan du sende sovepose og regnjakke til service og reparation i Odense

Et nyt initiativ hos Friluftsland i Odense gør det nu muligt få repareret alt fra tøj, vandrestøvler og sko til soveposen eller teltet – uanset om det er købt i forretningen eller ej.

Af: Friluftsland | Foto: Friluftsland
PRESSEMEDDELELSE

Tøj og sko er de to ting i husstanden, som danskerne mest sjældent vælger at få repareret, hvis det går i stykker. Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv, hvor kun 11 procent svarer, at de vil undersøge muligheden for at få en sko repareret og 18 procent et stykke tøj. Men det skal der nu laves om på, hvis man spørger i Friluftsland i Odense, der netop har lanceret et nyt koncept, hvor man kan indlevere sit tøj, soveposen eller sko til reparation i forretningen, uanset om de er købt der eller ej.

Vi ser jo gerne, at folk bruger deres ting, til de er slidt op. Vi ønsker som udgangspunkt at tilbyde reparationsservice på et så bredt udvalg af de varegrupper vi sælger her i butikken som muligt. Det er ikke gratis, men det er jo billigere end at købe nyt – og bedre for planeten, siger Bo Suhr Willumsen, der er butiksansvarlig i Friluftsland Odense, som er indgået i et nyt samarbejde med Outdoor Service, der står for reparationerne.

Jo mere vi investerer, jo mere vil vi reparere

Ifølge undersøgelsen fra Dansk Erhverv fremgår det også, at danskerne et mere villige til at reparere deres ting selv eller få dem repareret, hvis tingene har kostet noget.

Når man har investeret lidt ekstra for at få et godt produkt af en ordentlig kvalitet, så vil man jo have det til at holde så længe som muligt. Det skal kunne betale sig at købe kvalitet, og det betaler sig at reparere på ordentlige varer, både fordi det er billigere end at købe nyt, men også bedre for planeten lyder det fra Bo Suhr Willumsen.

Reparationer i detail vil vokse

Muligheden for at få blandt andet tøj og sko repareret er noget, man med stor sandsynlighed vil se mere af de kommende år, mener lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, Ole Storm Jørgensen.

I takt med at flere virksomheder skal efterleve ESG-rapporteringskrav, kan man godt forestille sig flere virksomheder gå lignende veje. For at det skal fungere for forbrugerne, er det væsentligt, at det kan betale sig. For eksempel giver det mening at reparere en sovepose til 3000 kroner, hvis det koster 500 og gør, at den så kan holde fem år mere, siger Ole Storm Jørgensen.

Foto: Friluftsland