
PRESSEMEDDELELSE FRA ODENSE KOMMUNE
100 borgere er samlet i det nye Odense Borgerklimaråd, der skal levere en række anbefalinger til byrådet om bæredygtige transportvaner i hverdagen.
Hvordan ser en god hverdag med grønne transportvaner ud i Odense? Det spørgsmål skal et nyetableret Odense Borgerklimaråd nu hjælpe politikerne med at finde svar på.
BorgerklimarÃ¥det bestÃ¥r af 100 odenseanere – der er kvinder og mænd, unge og ældre og dem midt imellem, og de bor jævnt fordelt i Odenses postnumre.
Fælles for medlemmerne af Odense Borgerklimaråd er, at de med udgangspunkt i deres egne hverdagsvaner skal aflevere en række anbefalinger til Odense Byråd. Anbefalingerne bliver del af arbejdet med en ny og grøn mobilitetsplan, der er klar i løbet af 2023, og som skal fremme kollektiv trafik, cykel og gang, så det er de mest attraktive transportvalg i hverdagen.
På den vis skal anbefalinger og mobilitetsplan være med til at reducere CO2-udledningen fra transportområdet i Odense med 107.000 ton om året og bidrage til at nå det ambitiøse mål om, at Odense senest i 2030 skal være klimaneutral.
Hverdagens eksperter
Med masser af spørgelyst og stort engagement har borgerklimarådet været samlet til det første af fire møder, og klima- og miljørådmand Tim Vermund (S) ser frem til at få odenseanernes anbefalinger i hænderne.
– Det er borgerne, der er eksperter i hverdagen, og derfor er det helt afgørende, at vi som supplement til de faglige vurderinger ogsÃ¥ fÃ¥r indspark fra dem, der til daglig bevæger sig rundt i Odense. Vi nÃ¥r kun i mÃ¥l med vores klimaneutrale ambitioner, hvis vi løfter i flok, sÃ¥ jeg er meget glad for, at 100 odenseanere har sagt ja til at være med i borgerklimarÃ¥det, fremhæver han.
Til at stå i front for Odense Borgerklimaråd er Gitte Bargholt, direktør for Kold College, udpeget som forkvinde. Hun siger:
– Som borgerklimarÃ¥d er vi sat i verden for at lave nogle anbefalinger, politikerne vil lytte til. SÃ¥ kan man være skeptisk og sige, de lytter nok ikke alligevel, men man kan ogsÃ¥ lige som jeg tænke, at selvfølgelig lytter de. Jeg synes, det er sympatisk, man vil lave borgerinddragelse, sÃ¥ politikerne er i øjenhøjde med deres borgere. Det nærmer sig et direkte demokrati, og det har jeg det rigtig fint med.
Klogere på hinanden
De 100 medlemmer bærer vidt forskellige transport-holdninger med ind i borgerklimarådet, og Gitte Bargholt forventer ikke, at de når nogen enighed.
– Vi skal blive klogere pÃ¥ hinanden, men ikke enige. Det vigtigste er, at de anbefalinger, vi giver til politikerne, er repræsentative, sÃ¥ enhver borger kan se sit aftryk, understreger hun.
Det er forventningen, at borgerklimarådet afleverer rækken af anbefalinger til Odense Byråd i februar 2023.
Odense Kommune har én gang tidligere haft et borgerråd. Det var i 2019, det var det første af sin slags i Danmark, og emnet var dengang velfærd. Borgerrådet afleverede ni konkrete forslag, som blev del af byrådets efterfølgende budgetforhandling.
Fakta
– Odense BorgerklimarÃ¥d bestÃ¥r af 100 repræsentativt udvalgte odenseanere.
– Et analysebureau har ringet rundt for at rekruttere medlemmerne og sikret, at de sÃ¥ vidt muligt repræsenterer Odenses befolkning i forhold til alder, køn og postnummer.
– BorgerklimarÃ¥det har netop haft første møde, og medlemmerne skal samles yderligere tre gange.
– Derefter afleverer borgerklimarÃ¥det en række anbefalinger til byrÃ¥det som led i udarbejdelsen af en grøn mobilitetsplan, hvor bæredygtige transportformer som gang, cykel og kollektiv transport prioriteres højest.
– Alle byrÃ¥dspartier har besluttet, at Odense senest i 2030 skal være klimaneutral og reducere CO2-udledningen med 502.000 ton Ã¥rligt. 107.000 ton CO2 skal komme fra transportomrÃ¥det.