Skip to main content
27. juni 2024

Rekordmange bilreparationer: Miljøvenligt værksted i Odense er populært

Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fire år. Det er hårdt for miljøet, men værksted i Odense minimerer CO2-udslippet på reparationer med stor succes.

Af: Buledoktor | Foto: Buledoktor
PRESSEMEDDELELSE

Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.

Der svejses, slibes, spartles og lakeres, når en skade på bilen skal ordnes. Men ikke hos Buledoktor i Odense, hvor de har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt – faktisk helt op til 99 procent.

– Der er betydeligt flere, der er blevet opmærksomme på, at det sviner CO2-mæssigt at få repareret bilen og som vælger os af den grund. Men faktisk er det også de miljøvenlige metoder, der er bedst for pengepungen. Vi slipper jo for udgifter til nye materialer, når vi for eksempel kan ordne en bule uden at skulle lakere. Og det koster selvfølgelig også mere at få en ny forlygte sat i, end det gør at reparere den gamle, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør i Buledoktor.

 Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen. Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg CO2, hvis man reparerer i stedet.

Slut med at svejse, spartle og lakere

At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas.

Gennem SMART repair-teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår de hos Buledoktor i Odense både at svejse, spartle og lakere bilerne.

– Ved at prikke en bule indefra fremfor at udligne den ved at svejse, undgår man at skulle spartle og lakere efterfølgende. Det sparer meget på CO2-udledningen – faktisk op mod 99 procent. Samtidig gør de nænsomme teknikker uden lakering også, at man ikke efterfølgende kan se, at bilen har haft en skade, og det er medvirkende til, at bilen bedre kan holde sin værdi, siger Mogens Christiansen.